نگاشته شده توسط: poshtekooh | ژانویه 10, 2009

خاطره سفر در جاده و برف در گردنه گیان تفرش و اختلافهای دو استانداری همراه با عکس (ایرانگردی زمستانی)

بعد از یه مدت غیبت گذاشتن چندتا عکس برفی از کوه و جاده خالی از لطف نیست و همچنین تعریف کردن یه خاطره کوچک از یه سفر کوچک!

تصاویر مربوط به گردنه گیان در شهرستان تفرش هست – دمای هوا در هنگام گرفتن عکسها (به جز عکس اول) 15 درجه زیر صفر در ساعت 3 بعد از ظهر این منطقه در شب و ساعت 10 به دمای 25 درجه زیر صفر رسید! این جاده از کف دشت آباد ساوه شروع میشه و کم کم اوج میگیره با یه سری پیچ و خم به ارتفاع 2500 متری میرسه – جاده معمولا خلوت هست و به ندرت ماشین دیده میشه مگه اینکه به دلیلی توقف کرده باشند! در بالای این گردنه و ارتفاع تنها راه دارخانه مسیر وجود داره که معمولا هم درش خبری از حیات نیست!! خدا نکنه گیر بیوفتی در این ارتفاع و جاده مخصوصا در شبهای بورانیش که مجبوری تحمل کنی و اگه موبایل آنتن بده به آشنایی زنگ بزنی که از داخل شهر بیان نجاتت بدن!

از گردنه که بالا بریم در نهایت به ارتفاع 2500 متری از سطح دریا میرسیم هنگام پایین اومدن از گردنه با شیب بسیار تندی روبرو میشیم که تو این فصل از سال واقعا خطرناک هست و من هم اینبار گرفتارش شدم! تو این گردنه هنگام پایین اومدن به دلیل اینکه از دل چند کوه رد میشه پیچهای کمتری به جاده داده شده جهت گرفتن شیب در نتیجه مسیر مستقیم و پرشیب بیشتری باید طی بشه! هر 500 متر هم یه مسیر انحرافی برای خروج تریلی ها و کامیونهای ترمز بریده گذاشتن!! تو این جاده ترمز بریدن جان خیلی ها رو گرفته!

یه نکته جالب تو این جاده این هست که وقتی از سمت دشت ساوه به سمت این گردنه حرکت کنی تا بالای گردنه مربوط به استانداری و راهداری استان قم میشه و همونطور که در عکس هو دیده میشه همیشه و در همه فصل سال تمیز و بدون یخزدگی هست و همراه با شن و نمک ریزی مداوم! ولی از گردنه به پایین که بسیار مشکل ساز هست مربوط به استانداری استان مرکزی!! که همیشه در شن ریزی عقب هستند حتی جنس آسفالت هم ضعیف تر هست!!! ( من از این اختلافات زیاد دیدم در سطح راههای ایران)

به علت وزش باد شدید برفهای کوه به سطح جاده اومده بود و با رد شدن ماشینها کوبیده شده و بر اثر سرما یخ زده بود ما هم از همه جا بی خبر در حال رانندگی بودیم و گرم صحبت و مناظر که متوجه شدم در جلوتر ماشینها ایستادند من هم ناگزیر ترمز کرده و تازه فهمیدم که در کف جاده چه خبر هست چون ماشین شروع به سر خوردن کرد – البته به لطفهمراه محترم جناب ABS کنترل ماشین راحت تر شد! ولی خوب این بی دقتی داشت کار دستمون میداد. کنار جاده که ایستادم صحنه های جالبی دیدم ولی از شدت سرما (دوربین در صندوق عقب بود متاسفانه) نتونستم تصویری تهیه کنم – یکی از این صحنه ها گیر کردن تریلی 18 چرخ حامل سنگ بود هنگام بالا رفتن از گردنه که راننده محترم به صورت خود جوش در حال ریخت خاک و شن کنار جاده به زیر لاستیکها بود جهت یه تکون کوچیک برای حرکت دوباره! صحنه دوم بنز ده تونی بود با راننده ای پیر در حال بالا رفتن از گردنه با سرعت بسیار زیاد که مبادا کاهش شتاب باعث گیر کردنش در این جاده بشه و هیچ رحمی هم به ماشینهای رو برو نمیکرد و در این حالت یک آر دی محترم هم قصد سبقت از این پیر جاده رو داشت!! که نهایتا پیر رو مجبور به ترمز زدن و سر خوردن کرد! البته خوشبختانه بدون تلفات هر دو شیب رو پشت سر گذاشتن!

صحنه جالب و دیدنی دیگه پیکان و پراید فرمول یکی بودند پر مسافر که شیب گردنه رو به پایین میامدند با سرعت بسیار بالا و به صورت اریب!! و در حال سر خوردن با فرمون به سمت مخالف پیچیده شده (آدم رو یاد رالی کوهستان مینداختند) و البته لبخندی از سر رضایت بر روی لبان راننده هایشان که انگار فاتح رالی شدند و خیلی کارشان درست است و دریغ از مقداری شعور که بفهمند حامل جان 10 نفر هستند و کلی هم ماشین کنار جاده!

در ضمن جای تشکر هم داره از راهداری منطقه جهت جلوگیری از یخزدگی سطح جاده ها!!!!!!!!

1er

تصویر بالا در ابعاد بزرگتر

2er

3er

4er

Responses

  1. سلام
    خیلی زیبا بود من این روزها زیاد این ور اونور رفتم اما نمی دونم چرا تو گردنه ها از این خبرها نبود.
    سلامت و پیروز و پایدار باشی.
    🙂

  2. اون دوتا آخریش یکبار برای خودم هم تو سه راه سلف چگان پیش اومده. اصلا نمیخوام بهش فکر کنم.

  3. فقط باید اضافه کنم که خدارو شکر که در اون ماجرا هیچ اتفاقی برای اون ماشین و مادر و خواهرم که سوارش بودند نیافتاد.

  4. همه قشنگن ولی اولی یه چیز دیگه اس.

  5. […] یک لحظه مرگ و زندگی مطلبی از وبلاگ یکی از پشت کوه من رو یاد یک خاطره قدیمی انداخت. حدود دو سال پیش. تهران. […]

  6. قسمت شه بری دیزین 😛

  7. ششما راهدارخانه قم و استان مرکزی را اشتباه گرفته ای ظاهرا جغرافیا بلد نیستی واز کارهای باسوادها تقلید میکنی

    ————————–
    من خودم بچه اون منطقه هستم و خیلی از زمانها رو هم اونجا میگذرونم و کاملا هم متوجه هستم که قدوم قسمت برای کدام راهدارخانه هست! انشالله که شما هم متوجه خواهی شد و به دسته با سوادان خواهی پیوست! 🙂

  8. ای بابا ؛ بچه محل در اومديم
    بچه کدوم قسمت اون منطقه هستی ؟
    گيو ؟ رستگان ؟ دستجرد ؟ فوجرد ؟

    ———————–
    اصالتا مال خود تفرش! 🙂 مخلص همشهری هم هستیم

  9. سلام همولایتی


پاسخی بگذارید

دسته‌ها

