نگاشته شده توسط: poshtekooh | فوریه 1, 2009

کودکان بازارچه مرزی جوانرود! (ایرانگردی)

در سفری که به کرمانشاه داشتم علاوه بر زیباییهای طبیعی و باستانی زیادی که در مسیرهای خارج از شهر دیده میشد همچون بیستون، سراب صحنه، سراب گاماسیاب، معبد آناهیتا، غار قوری قلعه و غیره یک مکان دیدنی دیگری هم بود به نام جوانرود که بازارچه مرزیش واقعا دیدنی بود! بعد دیدن کامل جاذبه های خود کرمانشاه به سمت غرب و روانسر حرکت کردیم و از آنجا به هم سمت جوانرود که البته به علت خطراتی که این جاده در شب دارد! مجبور بودیم که تا غروب به کرمانشاه برگردیم! جاده بسیار زیبا و خلوت و طبیعت بکری داشت، کناره های جاده توی اون فصل پر از دستفروشهایی بودند که میوه های هلو و انگور جنگلی میفروختند که پیشنهاد میشه از انگور جنگلیش نخرید! ظاهر زیبایی داره ولی طعم خوبی نداره!

جوانرود هم مانند تمامی شهرهای کوچک این منطقه شهری با امکانات بسیار پایینی بود ولی  علیرغم این موضوع زیباییهای خاص خودش رو داشت، بازار مرزی اونجا هم دیدنی بود و نکته های جالبی که درش دیده میشد یکی اینکه از شیر مرغ تا جون آدمیزاد درش پیدا میشد که تنها چیزی هم که من خریدم یک شلوار کردی جادار با حال بود که پوشیدنش حالی میده!

نکته جالب دیگه کودکانی بودند که بسته هایی شبیه بسته های آدامس در دست داشتند که به شدت اصرار بر خرید میکردند که بعد از صحبت با دوتاشون که در عکس هستند متوجه شدم که این بسته ها آدامس نیستند بلکه قرصهای تقویت کننده جنسی هستند همانطور که روی بسته ها هم نوشته شده بود! تاریخ مصرف هم داشتند که نگذشته بود!البته چیزهای غیر مجازی نبودند در داروخانه ها و در همین کوچه مروی خودمون هم ریخته! ولی در اون منطقه و در یک جای دور افتاده  منظره جالبی بود! این هم بین همون شیر مرغ تا جون آدمیزاد قرار میگیره

یه نکته دیگه هم که یادم میاد دردسر پارک کردن ماشین در اون منطقه و کلا در کل منطقه کرمانشاه بود – هنگام پارک کودکان دستفروش زیادی دور ماشین جمع میشدند جهت پول گرفتن برای مراقبت از ماشین و ما هم عادت کرده از تهران سعی بر پیچوندن اینها داشتیم که در نهایت موقع برگشت چرخ ماشین رو پنچر کرده بودند! (باد رو خالی کرده بودند) و این تجربه شد برای دادن پول هنگام پارک کردن به 2-3 نفر از این کودکان!

و در نهایت هم قسمت شیرین سفر یعنی نهار و کباب! کاش بشه باز به این منطقه سفر کرد و باز هم زیبایی های طبیعتش رو دید و با مردم خون گرمش هم صحبت شد!

1xd

3xd

2xd

Responses

  1. مطالب بی ناموسی میذاری 🙂

    ——————————
    من هیچکاره هستم – فقط یه شاهد و یک راوی! :))

  2. بدبختی اینجاست که مشکلاتت یکی دوتا نیست. تا دیروز شکم پرست بودی الان ……

    —————————–
    الان چی؟ چرا آخه دنبال حاسیه میگردید؟!:)

  3. شلوار کردی جادار با حال بود که پوشیدنش حالی میده!

  4. Thanks for your interesting post. I had some comments after I read your post, I couldn’t help it.

    As you said you have visited several ancient places, which I am sure you have taken a lot of spectacular pictures. Why didn’t you put none of them? Just a couple of pictures that shows poor, dirty kids?!

    Why you guys act like those historians during 18 century who came to Iran. Although all of them had thought that their books and documents were unbiased, but from an Iranian’s perspective they are very humiliating and you can feel how an «enlightened» european saw our society at that time.

    Please, lets try to have better judgment about problems in lower level society and try to think about them in a larger scale.

    I hope that I haven’t been offensive. Looking forward to see your other great posts.

    ———————————
    دوست عزیز بنا به اسمتون سامان فکر کنم بتونم فارسی براتون بنویسم!

    اگه به کلیه پستهای من نگاه کنید این فکر کنم اولین یا دومین پستی بود که به مردم و زندگیشون پرداخته بود! شما نظرتون کاملا متین هست و مورد قبول خودم هم با عقیده شما موافقم ولی بعید میدونم این پست در نهانش بیان کننده فقر مردم باشه بلکه نشون دهنده یه زندگی جاری بود در یه منطقه مرزی با کودکانی با 1000 آرزو که کلی هم تو هم سن و سالهای خودشون خوشتیپ بودند و البته کار و درآمد مکفی هم داشتند!
    به هر حال من بیشتر در پستهام سعی به نشون دادن مناظر و آثار باستانی دارم و فکر نکنم دوست عزیز با یه پست حرفی که شما زدید درست باشه که:
    Why didn’t you put none of them? Just a couple of pictures that shows poor, dirty kids?!
    امیدوارم به پستهای قبلی من هم سر بزنید مطمئنا با خصوصیات اخلاقی خوب شما که باهاش خیلی موافقم جور در میاد!

  5. مطلب شما در e-Gasht.com آورده شد و لینک شما نیز درج گردید.

    http://www.e-gasht.com/newsblog/2009/02/blog-post_03.html

  6. من 45 روز از دوران اموزشی رو روانسر بودمغار قوری قلعه واقعا زیبا بودش و مردم روانسر ساده ترین خوش قلب ترین ادم هایی بودن که تا حالا دیده بودم

  7. Thanks for your response
    .
    That is exactly my point, why do you think (I dont expect answer from you, just honestly with yourself) that your post about Kurdistan is different from your other posts. What made you to put picture of people instead of places? The thing that you usually do?!! This difference was the main thing I didn’t like.

    If you put some pictures of beautiful places from Kurdistan, like your other posts, then I would say «Ok, he is a guy who travels in Iran, and shows beautiful places to his readers.». That was totally fine, my problem is why did you decide to analyze people? Why did you talk about a thing that is very usual, as you said you can find it in the drugstore near your house?

    In my opinion people in Iran still act and think about Kurdistan differently. However, as I mentioned, your judgment as a visitor who has been there for a couple of days was drastically better than others who have been living in that region for years.

    Again thanks,
    –Saman

    p.s. You could guess I can read Persian, even without using my name ! If I couldn’t then how could I understand your post 😉

    ——————————-
    سلام بر سامان عزیز
    اول در جواب پی نوشتت بگم که مخصوصا اون رو گفتم که شاید دفعه بعد فارسی بنویسی ولی مثل اینکه تایپ فارسی برت سخته همونطور که برای من هم خیلی سخته ولی کم کم دارم عادت میکنم – یا شاید امکانش رو نداشتی – به هر حال خیر هست!

    یه سوء تفاهم کوچکی اینجا پیش اومده که دوست دارم برطرفش کنم – دوست ندارم تصوری در ذهن کسی ایجاد بشه که منظور من مردم کردستان بودند چون به نظر من بهترینها هستند و من هم اهل این صحبتها نیستم – کلی هم به من تو این سفر کمک کردند!
    من بازارچه های مرزی زیادی رفتم و بازارهای زیادی دیدم در داخل شهرها ولی هیچکدوم به جالبی این بازار که شیر مرغ تا جون آدمیزاد درش پیدا میشد نبود و هیچ کدوم در خاطرم نموندند جز این بازار و بازار آستارا اونهم به خاطر فراوونی جنس چینی!
    این بازار برای من یه حس قشنگی داشت موزیک محلی که پخش میشد و همونطور که گفتم کودکان با صفایی که دست فروشی میکردند و اصلا هم کار خلافی نیست و من هم نگفتم که ایرادی داره فقط نکته جالبش این بود که آیا ممکنه تو یه جای مرزی هم این قرصها پیدا بشه و مشتری داشته باشه (بزنید به حساب کم تجربگی).
    پس دوست عزیز مطمئن باش که من در مورد شخص و اشخاص و مردم یک خطه هیچ قضاوتی نکردم فقط تعجبم رو از فروش این قرصها در این بازاچه که ممکن بود در هر جای دیگر ایران (در نزدیک مرز) باشه بیان کردم و ممکن هم بود این اتفاق توسط افراد بزرگسال بیوفته اونوقت تیتر میزدم:
    بازارچه مرزی آستارا و فروش قرصهای تقویت جنسی توسط مردم!
    امیدوارم سوء تفاهم برطرف شده باشه و من هم سعی میکنم تعدادی از تذکرات به جای شما رو در پستهای بعدی به کار ببرم تا سوء تفاهم کمتری پیش بیاد 🙂

    ممنون رفیق

  8. ساکت نخواهم ماند. از بالاترین آموختم که ساکت نمانم.

  9. قالب نو مبارک! دلم برای شکم گردی هات تنگ شده!

    —————————
    خیلی ممنون عزیز – والا خودم هم دلم تنگ شده! 🙂 انشالله به زودی

  10. […] روز سوم: این روز رو میشه یکم هم صرف خرید از بازارچه مرزی جوانرود کرد که از شیر مرغ تا جون آدمیزاد توش پیدا میشه به قیمت ارزون! کرمانشاه رو که به سمت روانسر حرکت کنیم بعد از روانسر به یک دو راهی میرسیم که یکی به پاوه میره یکی به جوانرود یه 100 کیلومتری راه میشه از کرمانشاه تا جوانرود ولی حتما باید رفت. بعد از خرید و بازگشت به همون دو راهی بالا میشه به سمت پاوه رفت و بعد از 20 کیلومتر به غار دیدنی و معروف قوری قلعه رسید. (اطلاعات بیشتر در مورد بازارچه جوانرود) […]

  11. سلام
    خداقوت دوست عزیز
    خسته نباشی
    انشاءالله همیشه وبت پروپیمون باشه
    لطفابه وبلاگ منم یه سری بزن
    من کلکسیونی دارم که بیش از1300مقاله وتحقیق رایگان روگردآوری کردم
    منتظرحضورت هستم
    یاعلی

  12. پست چرتی بود . بخصوص در مورد بازی کردن با آبروی 2 تا بچه از دیار کرمانشاه . پاکش کنی خیلی بهتره

  13. Post slumber. especially in the game with the reputation of the children 2 to the land of Kermanshah.i think that very much better

  14. سلام
    ممنون از سفرنامه مفيد ومختصرت اطلاعاتي بدرد بخوري دادي در خصوص جوانرود

  15. سلام. سفرنامه تون درباره جوانرودتاحدی خوبه امااین کارشماکه آبروی دوتا بچه روزیرسوال بردین خیلی نادرسته لطفا اوناروپاک کنید. باتشکرA/N

  16. آبروی مردم شهرستان و عکس 2بچه رابردن کار درستی نیست و دور از شرف آدمی است که البته این روزها آدم باشرف کم پیدا میشه؟ میتونستی چیزای بهتری بگی و عکس زیباتری بندازی ما که همچین قرصایی دست بچه ها و بزرگترا هم ندیدیم شما کجا دیدید نمیدونم.بهرحال دیدگاتو تغییر بده

    • چیزی که شما نمیبینیش دلیل بر نبودش نیست!! یکم فکر کن خیلی چیزها رو نمیبینی ولی هست!

  17. سلام دوستم !!!!! تعجبم در اينجاست که من تو ماه حداقل از ۳ تا ۴ بار براى خريد ميرم جوانرود تا حالا هم نديدم که بچه ها قرص بدست دمبالم بيفتن در ضمن ادماى اين شهر ادماى کاملا مذهبى ومخالف اينجور کارا هستن البته بگم خوراکشون ماهوارست که اگه تو دنيا فقط ۱۰ تا دستگاه باقى مونده باشه ۸تاش تو جوانرود خوب تو هم اون عکسارو پاک کن ۲تا عکس از مناضر جوانرود توش بزار که بچه ها حالى بکنند خوب باى

  18. سلام دوست گرامی شهرستان جوانرود یکی از بهترین شهر های دیدنی ایران است و خودت بدنبال این جور قرص ها گشتی و طالبش بودی برای هوس رانی .بهتره عکس آن دو نوجوان را پاک کنی و یک عضر خواهی بکنی بعدش رفتی هر جا بدنبال عیب و ایراد گرفتن مباش که خودت هم بی عیب نیستی الا ماشالله همه نوع کار خلاف کردی

  19. خاک توسرت که آبرو دو بدبخت را بردی برو خودت را اصلاح بکن که پر از عیبی که آمدی دم از فرهنگ بزنی در کمال تعجب بی فرهنگی بدبختی

  20. من از خرم اباد میخوام برا خرید به اونجا بیام اخه میگن اونجا قیمتها مناسبه راسته یا فقط یه اسم درکرده

  21. اون آدامس فروش از اقوام ما بود

  22. سلام من ادمس فروشها را مي شناسم

  23. عوضی

  24. جوانرود شهر فرهنگ ومردانگی است

  25. اسلحه ام به دینت.

  26. برات متاسفم که چه دیدگاهی داری
    اول خودتو اصلاح کن بعد نظر خواهی بکن
    قدیمی ها گفته اند که دریا به دهان سگ نجس نمی شه.
    باز هم برات متاسفم…

  27. بی معرفت نباش………..؟

  28. کجا بچه های جوانرودی اگه بهشان واسه محافظت از ماشینت پول ندی ماشینتو پنچر می کنن؟؟؟؟؟؟اینو بردار با معرفت

  29. بچه های جوانرود خیلی با معرفت تر از اینها هستند که شما میگید مثل شما گداگشنه وشکمو که نیستن

  30. اگه خودت هوسران نباشی دنبالش نمیگردی نه که دوروبر خودتون سالمن ودختراشون……. این قرصها واسه امثال توست واسه ……….بااون دخترای اطرافت من داداش یکی ازاون بچه ها هستم به وقتش…….

  31. اگه مردی شمارتو بده .با آبروی بچه های کرد بازی میکنی؟ یا ایکه عکستو بذار رو پست و دفعه دیگه بیا جوانرود

  32. سلام امیدوارم عکس ها رو بدون منظور و با اجازه در صحفه گذاشته باشی،بعدشم ادم وقتی از جای تعریف میکند…

  33. سلام دوست عزیز
    چند نکته رو می خواستم یادآوری کنم
    اولا: این سفرنامه نیست و این محکوم کردن یک ملت است
    دوما:به عکس خوب نگاه کنید این آدامسها ،آدامسهای معمولی با طعم توت فرهنگی هستند.
    سوما: شما گفتید شهر شلوغه از کجا فهمیدید که مردم جوانرود ماشین شما رو پنجر کردند.
    تمام چیزها بدور از واقعیت است
    من خودم بچه اراک هستم چند بار رفتم هیچ کدام از اینها که می گید رو ندیدم

  34. سلام من یک جوانرودیم،متاسف برات جناب که در چنیین وبلاگی بدون هیچ اطلاعات درستی اینچنین به قضاوت پرداختی،خوب دیگه جهان سوم باشی ایرانی هم باشی همچین مطلبی بعید نیست از شما و امثال شما. ای کاش در ایران زندگی نمی کردی… که مجبور باشی هر…
    جناب فرهنگ یک وبلاگ نداری اول جنبه و فرهنگبعد امکانات،چطور به خودت اجازه دادی عکس بدون اجازه بزاری

  35. مطلب شما برای یک وبلاگ اصلا در ست نیست

  36. با عرض سلام من هم اين حرف ها رو محكوم ميكنم چرا كه اون بچه ها ادامس فروش واقعي هستند و واقعا برات متاسفم خواهشا هي مطلب رو تصحيح كن ممنون

  37. لطفا مطالبت رو در مورد بچه هاي جوانرود تصحيح كن

  38. خاک تو سرت عوضی کثافت بی ناموس
    ریدم تو وبلاگت
    بی شعور-چوپان دروغگو
    جوانرور بهترین شهرای دنیاست


پاسخی بگذارید

دسته‌ها

