نگاشته شده توسط: poshtekooh | مارس 1, 2009

تجربه عبور از جاده ای که در نقشه نیست! / طبیعت زیبای روستاهای پی مد و کدیر (ایرانگردی زمستانی)

همیشه عادت کردم وقتی مسافرت میرم حتی از جاده هایی که اکثر مردم ازشون استفاده میکنند بازهم دنبال یه راه فرعی جدید باشم که نرفتم حرکت تو جاده خلوت و بکر و جدید برای خودش عالمی داره.

اینبار که از شمال برمیگشتم به جای اینکه مانند مردم معمولی از چالوس و جاده چالوس استفاده کنم از مسیر جدید و بسیار زیبا و بکری اومدم که کمتر کسی از وجودش آگاهی داره. نرسیده به مرزن آباد جاده ای هست که همه اون رو به خاطر اینکه منتهی میشه به شهر کندلوس و موزه کندلوس میشناسند ولی این جاده به دو راهی کندلوس که میرسه یک سمت به کندلوس منتهی میشه و دیگری سر دراز دارد!

در نقشه های موجود در اینترنت و همچنین نقشه های گیتاشناسی تا سال 85 این مسیری که میگم تنها تا شهر پول و بعد ار آن کجور ادامه داشت و در نقشه های جدید هم به صورت خاکی مشخص شده. در نقشه زیر من سعی کردم با خط سیاه مسیر رو نشون بدم تا اونجایی که در نفشه هست و بقیه رو که در نقشه نیست  با خط آبی:

7ry

مسیر از مرزن آباد تا کجور که از دو راهی کندلوس و شهر پول رد میشه طبیعتی جالب داره که رنگ کوه ها تقریبا کرم رنگ و پوشش گیاهی و سنگی بسیار خشن و تقریبا ترسناکی داره و در تمام طول مسیر ریزش کوه رو میشه مشاهده کرد که در پست بعدی عکسهای مربوط به این قسمت رو میزارم.

از کجور به بعد در نقشه ها جاده ای نیست و اگر هم هست خاکی ولی اتفاقا جاده ای آسفالت و کاملا مناسب داشت و البته تقریبا بدون تردد که از شهرهای کدیر و پی مد رد میشد مسیری 50 کیلومتری تا به دو راهی ای میرسید که یک سمت به طرف شمال (رویان و آبشار آب پری) میرفت و طرف دیگر به سمت بلده که ما راه بلده رو پیش گرفتیم تا از طریق بلده به جاده هراز برسیم  و بعد هم تهران و تجربه ای جدید.

به سمت بلده که حرکت کنیم جاده کم کم ارتفاع گرفته و وارد برف شده و هوا کاملا تغییر میکند که در روزهای ابری تو این فصل شدیدا خطرناک هست چون رفت و آمدی در اون مسیر صورت نمیگیره. کل جاده هم از کجور تا کدیر و پی مد و نزدیک ارتفاعات بلده دائما مه گرفته و دید نا کافی هست! تنها پمپ بنزین منطقه هم در شهر پول هست. نه رستورانی نه مغازه ای! (جهت تذکر)

برای دیدن عکسها در ابعاد بزرگتر بر روی آنها کلیک کنید – حجم عکسها بالاست

1ry1

2ry

3ry

4ry

5ry

6ry

Responses

  1. درود بر شما!
    من هم یکی از علاقمندان این قبیل سفر ها هستم .این مسیر جدید را حتما امتحان خواهم کرد.

    ————————–
    فکر کنم اردیبهشت بهترین فصل باشه برای سفر به این منطقه!

    • تصاویرتون خیلی جالب بودن ، متشکرم عزیزم.

  2. سلام
    از اصفهان می نویسم.
    برنامه ات جالب بود ولی اگر بخواهیم از اصفهان راه بیفتیم باید به تغییراتی بکنه
    نظرت را می خواستم راجع به یه برنامه به سمت شرق ایران بدونم از اصفهان به سمت سمنان و مشهد شاید. اگر راهنمایی کنی ممنون می شم.

    ——————————
    راستش تنها من یکبار به مشهد رفتم اونهم از مسیر عادی نه جاده های فرعی و تمام شهرهای بین راه رو دیدم که دیدنی ترین ها شاهرود بود با جنگل ابر که میشه اقامت هم کرد در هتل 5 ستاره ای که داره البته با قیمت بالا – شهمیرزاد بود (با مقداری فرعی رفتن) که واقعا شهر زیبایی هست با عسل و ماست و نون معروفش، دامغان و پسته و نیشابور و مقبره ها و دهکده چوبیش و در نهایت هم مشهد و دیدنی های خاص خودش – من مسیر رو تنها در یک روز رفتم و اقامتم در مشهد بود.

  3. ممنون از شما. ولی نگفتید که وضعیت جاده ها و نیز امکان شب مانی چطوری است؟ اگر از تهران بخواهیم برویم چند کیلومتر میشود تا بتوانیم براساس آن آماده سازی کنیم.

    —————————————
    خواهش میکنم – راستش جاده که تمام آسفالت هست ولی خوب بعضی از قسمتها نا همواری داره ولی خوب قابل عبور هست.
    اگه از تهران حرکت کنید یک مسیر از جاده هراز هست تا هردورود که 125 کیلونتر راه هست از اونجا به سمت بلده مسیری 50 کیلومتری – از بلده تا کجور یعنی همون مسیر آبی که در نقشه هست حدود 70 کیلومتر و از کجور تا جاده چالوس هم 60 کیلومتر مسیر دارید
    مسیر دیگری هم هست که مقداری زیبا تر هم هست یعنی از جاده چالوس تا سیاه بیشه و پل زنگوله و از اونجا به سمت بلده و ادامه مسیر

  4. سلام.
    فوقالعاده بود. منم از نور به حسن آباد از مسیر آبشار آب پری اومدم. و بسیار زیباست. اونم امتحن کن.

    ————————-
    حتما امتحانش میکنم – ممنون عزیز

  5. عالی بود

  6. امیدوارم بهت خوش گذشته باشه.
    باید بگم از اون حوالی خاطرات تلخی دارم.
    آدمهای به غایت سنگ دل و بیرحم…

    ———————-

    به ما که بد نگذشت ولی با تو چه کردند آریو جان؟

  7. اوخر اردیبهشت که بهار بالغ شده این جاده خود بهشت می شود، اما از پاییزش نباید گذشت که تابلوی نقاشی بی نظیریست.

  8. سعید جان توی این جاده فرعی اسبی، خری چیزی نبود ازش عکس بگیری؟ 😉

    ————————-
    ای بسوزه پدر خاطرات – تا دلت بخواد بود ولی دیگه ما رو با این جماعت کاری نیست 🙂

  9. […] قبل تر مطلبی رو نوشتم و عکسهایی رو گذاشتم در رابطه با جاده ای که در نقشه نیست. در ادامه اون مطلب و در ادامه اون جاده همانطور که در […]

  10. من دو مرتبه در زمستان 81 و تابستان 82 این جاده را از سه راه دشت نظیرچند کیلومتر بالاترازمرزن آباد به رویان(علمده)رفته ام در آن زمان حدود 25 کیلومتر خاکی (آماده برای) آسفالت داشت.

  11. سلام
    دیروز سر جاده کندلوس وسوسه شدم برم تو جاده ولی نشد!
    کاشکی این مطلب شما را زودتر خوانده بودم.
    به هر حال ممنونم و در اسرع وقت از تهران به سمت این جاده میروم.

  12. من پیشنهاد میکنم این مسیر را نیز تست کنید مسیر بسیار زییایی هستش
    از کرج که به سمت چالوس حرکت میکنید به سیاه بیشه که رسیدید یک مسیر بسیار زیبا به سمت بلده وجود دارد و در حدود 1 ساعت میباشد و در ادامه میتوانید از طریق مسیر دیگری که بعد از بلده وجود دارد به سمت رویان و آبشار آب پری و در نهایت به شهر نور برسید.

    ———————————–
    محمد جان این مسیر دقیقا همون مسیر مورد بحث است با این تفاوت که قبل از رسید به آبشار آب پری یک دو راهی وجود داره که یکیش به سمت آب پری میره و یکیش به سمت پول و کندلوس

  13. من بیچاره باید برم اونجا خدمت کنم

  14. سلام
    با اجازتون میتونم از عکس هاتون توی وبلاگم استفاده کنم؟

    • این عکس هاتون مال شهمیرزاد هستش؟

  15. پارک ملی گلستان فراموش نشود

  16. عکسای قشنگی بود

  17. کندلوس یعنی بهشت

  18. خیلی با این جاده حال میکنم

  19. حتما به جیگرکی حاج رضا سر بزنید

  20. من تو ایام عید این مسیر رو از رویان شروع کردم .جاده بسیار زیبایی بود ولی تا انتها ادامه ندادم .انشا الله تو اردیبهشت ماه این کارو خواهم کرد.

  21. سلام دوست عزيز
    داشتم وبگردي مي كردم به وبگاه شما برخوردم.
    اين جاده اي كه دارين در موردش صحبت مي كنيد ، جاده روياي خاطرات كودكي منه… اينقدر ازين جاده خاطره دارم كه همين الان مي تونم چشمامو ببندم و بوي درختان و سبزه هاشو اسشمام كنم… حتي خنكي مهي كه جاده رو پوشونده، رو پوست صورتم احساس مي كنم.
    ييلاق ما تو همون مسير مابين كجور تا كدير هستش. جاده اي فرعي و خاكي كه از مسير اصلي جدا مي شه.
    اسم ييلاق ما، بَركِن هستش. حتما تو مسيرتون تابلو « روستاي بين، بركن و لزيرك رو شنيدين»
    ما سالها تابستونا به ييلاق مهاجرت مي كرديم. روستاي ما، روستايي ساحلي هستش كه تو ايام تابستون بشدت گرم و شرجي هستش. نياكانمون قديما از راه كوه و با اسب خودشون رو به ييلاق مي رسوندن . ولي زمان ما ، با وانت يا نيسان خودمون رو به ييلاق مي رسونديم. معمولا كلي مايحتاج دو ماهه رو سوار ماشين مي كرديم و ما بچه ها پشت وانت مي شستيم. اينقدر به ما خوش مي گذشت كه نگو…
    اون موقعها كه بچه تر بودم، هميشه از رويان راه مي افتاديم و بعد از پشت سر گذاشتن ييلاق كدير به ييلاقمون مي رفتيم.
    ولي اين اواخر با آسفالته شدن راه كجور به كدير و رويان، مسيرمون عوض شد و از همان مسير دوآب (جاده چالوس به مرزن آباد) دشت نظير و كجور به ييلاقمون مي رفتيم.
    به دوستان سفارش مي كنم كه حتما از مسير رويان به كدير رو براي يكبار هم كه شده ، طي كنن. در ايام تابستون، زماني كه جاده مه گرفته است، واقعا روياييه… مخصوصا چشمه آب پري هم لطف و صفاي خودش رو داره.
    مسير جاده دوآب به كجور هم يه چشمه داره به نام ديو چشمه… واقعا طبيعت زيبايي داره. از دست نديدش.
    با تشكر

  22. این مسیر زیبا برای گردش بسیار عالی است. ما از نور به قصد دیدن یوش(خانه و آرامگاه نیما یوشیج) حرکت کردیم و بعد از رسیدن به رویان به سمت جنوب تغییر مسیر دادیم و با گذشتن از آبشار آب پری و پارک جنگلی رویان به این مسیر رسیدیم. طبیعت بکر تا بلده و هوای مه گرفته – در گرمای تیر ماه 89- واقعا بی نظیر بود. ضمنا الان بلده هم پمپ بنزین داره و هم یک رستوران خوب (نیما)

  23. salaaaam
    man asliat bacheye donam
    dona avalin dehi hastesh ke vaghti az pole zangole be samte balade mirin avalin deh donas
    man hameye in jahaye ke shoma goftino gashtam
    be dona ham sari bezanid
    onja kheili ghashange va maziati ke dare ine ke az hameye in jahaye ke goftin be jadeye asli nazdiktare
    havaye dona ham az hame ja khonaktare ama moteasefane chon fogholade mehgire mahsole khasi nadare va az mive khabari nist-nadia va nasere moradi az paeen dona


پاسخی بگذارید

دسته‌ها

