نگاشته شده توسط: poshtekooh | نوامبر 26, 2008

قبرستان آلت ها

یکی از دوستان عزیز بالاترینی در مورد منطقه ای در نزدیکی مقبره خالد نبی در ترکمن صحرا با من حرف زد به نام قبرستان آلتها!

عکسی رو برام فرستاد که واقعا جالب و دیدنی بود و واقعا متعجب کننده! فکر وجود همچین مکانی رو نکرده بودم! مکانی کاملا ناشناخته که تعداد افراد کمی از اون سراغ دارند – جستجوی در اینترنت هم به 1-2 منبع بیشتر قد نداد! باید حتما خودم سفری به این منطقه داشته باشم اینطوری فکر کنم توضیحات کاملی بشه از این منطقه داد! ولی اونچه که من در اینترنت پیدا کردم متنی است که به صورت خلاصه اینجا نقل میکنم:

«قبرستان آلت‌ها» بر بالاي كوه‌هاي زيباي گوگجه داغ از بخش كلاله تركمن صحرا آرامگاه پيامبري به نام خالد نبي قرار دارد و كمي آن‌طرف‌تر عجيب‌ترين قبرستان ايران واقع شده. در اين قبرستان به جاي سنگ قبر مجسمه‌هاي سنگي آلت زنانه و مردانه در ابعاد مختلف برپا كرده‌اند كه از هزاران سال پيش پابرجاست. اين اندام‌واره‌هاي جنسي بيشاز 500 تا هستند و چندتايي هم بر روي زمين افتاده‌اند. محلي‌ها مي‌گويند اين‌ها آدم‌هايي هستند كه در نبود خالد نبي، خورشيد پرست شده و خداوند آن‌ها را سنگ كرده. آلت‌هاي زنانه را هم به گوسفند تشبيه مي‌كنند. رسانه‌هاي رسمي هم در توصيف هر از چندگاه اين مكان زيبا و تاريخي از خود آرامگاه خالد آن‌ور‌تر نمي‌روند و حرفي از اين قبرستان نمي‌زنند. اما در ميان معدود منابع موجود، مي‌توان اين منطقه را مشابه مناطقي در هندوستان دانست كه آلت جنسي را مقدس مي‌دانستند و از آن مجسمه مي‌ساختند.

منبع توضیحات

طبق شنیده های من چون نگهداشتی از این منطقه نمیشه خیلی از آنها رو دزدیده اند و یا به دلیل تعصبات!! شکسته اند!

منبع عکس


پاسخ

  1. البته جای شما خالی بود تفاسیر همسفرای من رو از این پدیده ها البته به تفکیک زنانه و مردانه اش می شنیدید!

    ————————–
    مونا جان باید خیلی جالب بوده باشه همین الان کسانی که عکس رو دیدند نظرات بسیار جالبی دارن! به نظرم حتما باید رفت و از نزدیک دید – اگه عمری باشه حتما تا قبل از اینکه کامل از بین بره میرم ببینم!!

  2. اقاجان كجا ميخواي بري!؟!

    يه مملكت اينجوري شديم!

  3. ba in karetoon, 2 rooze digeh hameh ro kharab mikonan.

    ——————————
    بعید میدونم در این دو روز کاری بکنن – چون من تنها کسی نبودم که اینجا رو معرفی کردم – تا الان هم مقداریش خراب شده!!

    پس بهتره زودتر یه سفری بکنبم به اونجا:))

  4. فکر کنم همین روزاست که چیلتر شی 😀
    اسم جدید ف ی ل …………
    از ما گفتن بود آقا سعید.

    —————————–
    آره زدم تو کار عکسهای سکسی!
    :))

  5. سلام.

    آدرس دقیق محل رو ننوشتین. لازمه مطالب بیشتری در موردش بدونیم. یاد فیلم داوینچی کد افتادم

    در مورد چند پست قبل من عکسای دیگه ای از پاییز دارم.

    —————————-
    راستش من هنوز خودم این منطقه رو نرفتم – همانطور که گفتم یکی از دوستان زحمت این عکس رو کشیده

    ولی حتما ظرف یک ماه آینده اگه عمری باشه میرم انشالله و با جزئیات دقیق میگم براتون

  6. لینک عکس مشکل داره؟! داره اا!

  7. سلام. این ها عناصر فالیک هستند و قدمت بسیار زیادی دارند. پیشنهاد می کنم مطالب مربوط به فالوس رو در ویکی پدیا مطالعه بفرمایید.

  8. سلام٬ دوست گرامی فکر کنم منبع اصلی باید سایت zigzagmag.net باشه!

    ————————
    ندیده بودم – ممنون

  9. خیلی جالبه اصلا باورم نمیشه همچین جاهایی در ایران باشه به هرحال توریست ها دنبال همچین چیزهای باستانی هستند ولی هیچ اطلاعاتی در دسترس نیست.

  10. چه جالب. اصلا چیزی راجع بهش نمیدونستم. خدا کنه نابود نشه

  11. سرزمین موعود

  12. فاتحه برای شادی اموات فراموش نشود

    ———————–
    با رعایت فاصله ایمنی 🙂

  13. چقدر جالب . ما هنوز هم جاهای نشناخته زیادی داریم یا بهتر بگم ندیده . سربلند باشید .

  14. خدای من! چقدر عجیب! من که اصلا رغبت نمی‌کنم برم اونجا نگاه کنم:d

    ———————-
    یه بار با فاصله بد نیست می ارزه :))

  15. همیشه با دوربینم به دنبال سوژه های عکاسی می گردم!
    برایم جالب بود.و جالب تر از آن اینکه چطوریاست که هنوز این قبرستان با خاک یکسان نشده و این مجسمه(!)ها سر پا ایستادن!
    انی وی ممنونم از اطلاعاتی که انتقال می دهی.

  16. نترس و فیلتر شو و افتخار کن ! 😀

  17. سلام
    منطقه توریستی جالبی هست
    دست شما درد نکنه

  18. جالب بود

  19. جالب بود
    اميدوارم قبل از نابودي شما با بازديدت در وب زنده اش كني

  20. من بچه ترکمن صحرام همچین چیزی ندیدم
    ولی منطقه چیزهای عجیب زیادی داره
    نمی دونم چرا اونا رو نمی بینن

  21. اتفاقاً همین امروز صحیتش با دوستانم پیش اومده بود اما فکر نمی کردم جنین چیزی در ایران بوده باشه و ما بی خبر باشیم
    عکس رو که دیدم مطمئن شدم
    مرسی

  22. […] قبرستان آلت ها یکی از دوستان عزیز بالاترینی در مورد منطقه ای در نزدیکی مقبره […] […]

  23. ishallah be in zodiha miram onja vase peida kardane etelaate jadidtar

  24. در استان گلستان و پس از شهر كلاله يك جاده فرعي و خاكي وجود دارد كه با يك تابلوي بسيار كوچك شما را به سمت خالد نبي مي برد ولي براي ديدن قبرستان مذكور بايد از محلي هاي همان جا كمك بگيريد چون كمي با خالد نبي فاصله دارد!

  25. به سازمان میراث فرهنگی معرفیش کنید

  26. این قبرستان باید متعلق داهه ها (ترکان-سکاها) باشد که اعقاب ترکمانان یموت بوده اند. چه در بین ترکان توتم آلت پرستش میشده است، از جمله نزد باشقیرها. نام خالد سنان معنی ایزد جاودانه رعد را می دهد. و عنبسه سنان به معنی ایزد خشم آلود رعد است یعنی تور اساطیر ایرانی و اسکاندیناوی.

  27. حال احتمال میدهم که خالدبن سنان یعنی جاودانه فرزند مرد پیر یا ایزد رعد اشاره به ایزد خورشید این مردم بوده است و قبر خالدبن سنان در بالای کوه هم گواه همین امر است. معابد سکایی ایزد خورشید بر روی کوهها قرار داشته اند.

  28. خیلی جالب بود هر چند که از نظر عوام کاری بس قبیح است اما بهر حال بخشی از فرهنگی فراموش شده است که ممکن است خیلی از حقایق مهم تاریخ کشورمان را مشخص کند

  29. برای رفتن به خالد نبی میتونید با آقای یوسف صمدی گاید تور استان گلستان تماس بگیرید و از دیدنیهای دیگری همانند تور فرهنگی ترکمن صحرا – تور جنگل – تور تاریخی ترکمن صحرا و .. از ایشون اطلاعات مفیدی کسب کنید.
    تلفن ایشان : 09113763715

  30. سلام ما امروزرفتیم اونجا واقعا زیبا و عجیب بود.

  31. در تبریز امتداد جاده شاه گلی به سمت جنوب یک قبرستان مثل همین وجود دارد.

  32. اگر تصور کنیم که پای ترکان باشقرد شمال دریای مازندران به ناحیه قبرستان آلتها رسیده بوده است. مسئله منشاً و فلسفه قبرستان آلتها حل میشود. ایشان به قول سفرنامه ابن فضلان؛ مار، ماهی، دورنا (پرنده ایزد خورشید جاودانی=خالد) و آلت تناسلی را می پرستیدند و چوبی از شکل آن را گردن آویز خود می نمودند.

  33. بنام او
    در وصف انار ابيانه و قبرستان آلت

    خوشا نقل قولي ز يك تفرشي
    اناري به تشتي ز آن زركشـي

    آن زركش دانا مردكي با خــــدا
    روسپي زني با انار داد جــــــلا

    با انارها ضعيفه بديــد آكلـــــه
    يخهابرافراشته داشت معامله

    پيري خبر شد اين علم ناتمام
    دكاني گشود با حلال وقـــوام

    انارهــا بيـاورد از شــهر ابــــا
    ابيانه بباشد انارش صـــد دوا

    انارها را بديــد و يــخ را نديــد
    گلرخي را ديد كه سالها نديـد

    با تمام قــوا در وي فشـــــرد
    آبلمبووفرداي فردايش بمــرد

    محمد رضا پرواز

    • حالا چرا تفرشی؟ 🙂

  34. چون يك دوست خوب تفرشي برايم نقل كرده بود من خودم شورابي ام محبوس در تهران

  35. ای وأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأل

  36. حالا چهار نام این قوم توتم پرست را در زبان فارسی و عربی و ترکی پیداکرده ام. در زمان ساسانیان قوم داهه (وحشی ) را چول میگفته اند. اعراب نام ایشان یموت/یمود گفته اند و خود ترکان شاخه های پراکنده شده ایشان را در ایران کاراقوزلو نامیده اند و این هر سه نام اخیر به معنی پرستندگان آلت تناسلی بزرگ هستند. فکر میکنم دیگر این معما حل شد. لابد قره قوزلو ها به حوالی تبریز رسیده بوده اند که آن قبرستان با توتم آلت تناسلی (بنا به خبر ساسان)را در آنجا به یادگار گذاشته اند.

  37. در بند هیجدهم کتاب پهلوی شهرستانهای ایران نام قومس پنج برج (دامغان، در قیاس با هکاتوم پلیس= در اصل به معنی هفت شهر، سمنان) و محل قوم چول (داهه) که در سمت شمال غربی سمت پارت قابل توجه است. در منطقه ترکمن صحرا قبرستان با سمبل توتمی آلتهای سنگی از ایشان به یادگار مانده است. مسلم به نظر میرسد طایفه بزرگ یمود/یموت (دارندگان وسیله گرز و چوب شکل) در ترکمن صحرا و کاراچورلوها-کاراقوزلوهای (گرامی دارندگان توتم آلت تناسلی) پراکنده در نقاط مختلف ایران اعقاب اینان می باشند.

  38. جالب است که در عهد ساسانیان ترکانی به نام چول از ترکمن صحرا بر گرگان و دامغان هجوم می آورده اند. نام اینان به فارسی به معنی پرستندگان توتم آلت تناسلی است. استرابون نام این مردم را داهه های پیسوری آورده است که ریشه هندواروپایی آن هم همین معنی مذکور است. بنابراین خود داهه ها دارای این توتم بوده اند و این توتم قبرستان آلتها به باشقیرها ربطی نداشته است. در نقاط مختلف ایران ترکانی به نام کاراچورلو و قراگوزلو پراکنده اند که نامشان حاوی این توتم می باشد.

  39. من دیروز اون جا بودم یعنی طبییعتش از بهشت هم بالا تره هتمن برییییییییییییییییییییییییییییییییییییین….یک چیز باور نکردنی.

  40. جالب بود. ولی در مورد اینکه رسانه های دولتی در موردش حرف نمیزنن…. چیز عجیبی نیست . اونها باید چیزی بگویند که خوشش میاد نه آن چیزی که ما میخواهیم. فرهنگ ما را خیلی بیشتر از این به باد داده اند دوستان. این که چیزی نیست.

  41. سلام جالب بود

  42. سلام
    من قبلا به این قبرستان رفتم و خیلی از پابرجا ماندن آن تعجب کردم، نکته ای که باید به شما گوشزد کنم این که اگر شما کمی تاریخ ترکمن ها را بخوانید می بیند که حتی در تربت جام هم تقریبا شبیه همین سنگ قبرها را بر سر مزار بزرگ خود گذاشته اند و اصلا در صدها سال قبل معجون شمنیسم و توتمیزم و … همچین چیزی ساخته است.
    به امید اطلاعات علمی تمامی مسافران

  43. سلام، امیدوارم یه روز همه ایرانیها بدونن که اول ایرانو بشناسن و بعد به دنبال مسافرتهای خارج از کشور باشن. هر چقدر هم که دور باشه ارزش دیدنشو داره، حتی اگه سخت و طولانی و پر مشقت باشه. فقط یک نکته، یادتون باشه اگه یه روز رفتین اونجا و رسیدینو خواستین یه کم خستگی در کنین اشتباهی روی یکی از این سنگ قبرها نشینید

  44. بابا اينقدر لاف نياين

  45. کلاله مکانی بسیار زیبا با انسانهایی بسیار کثیف است. یک تور 20 نفره بودیم.4شنبه ساعت 9شب بعد از 10 ساعت در مینی بوس از تهران جرکت کردیم بعد از 10 ساعت به کلاله رسیدیم ساعت 9 صبح 5شنبه بعد از صرف صبحانه به قصد خالد نبی در مینی بوس نشستیم. 10 دقیقه بعد ما را گرفته به کلانتری بردند . به جرم روابط نا مشروع دستگیر شدیم و 2شب در زندان گنبد خوابیدیم شنبه خانواده ها با التماس و قرار وثیقه نفری 3میلیون تومان موفق شدند همگی را ساعت 6 بعداز ظهر از زندان آزاد کنند. خاطرات زندان کمدی تراژدیک است. که از بازگو کردن آن صرف نظر می کنم. اکنون که 2روز از آزادیمان می گذرد گیج و متعجب منتظر حکم دادگاه هستیم.

    • ااااووووه….بابا خبر گرفتن شما که عالم و آدم رو گرفته! خوبه 20 نفر بودید که تو همه ایران و حتی ص د ا امریکا هم رسیده! این 5 امین جایی هست که این خبر رو میبینم! اگه همون صبح گرفتنتون پس کی عکس گرفتید با هم که گفته بودن مثل تیم ملی وایسید ازتون عکس بگیرن که از توی عکسای دوربیناتون تشخیصتون بدن کی به کی بوده؟؟
      به هر حال باید بدونید شهرستانیای شمالی معمولا توی این موردا کمی عقده ای میشن میبینن 20 تا دختر پسر خوشحال و خندون اممدن چیز ببینن! و دلیل کثیف بودنشون نیست بنده خداها… حالا آدرس دقیق از خالد نبی به بعدشو بهم بده میخوام برم خودم.. البته نه با تور و نامحرم زبونم لال!!! خودم
      negar_8621@yahoo.com
      منتظرم..

  46. با درودی دیگر
    به نظر میرسد نام ترکان غُز نیز از کلمه قُز (بیضه و آلت تناسلی) گرفته شده باشد. در این صورت داهه ها شاخه ای از باشگردها (گرسالاران پرستنده توتم آلت تناسلی مردانه) بوده اند. در واقع نام پیامبر اساطیری ایشان در روایات اسلامی یعنی خالد (جاودانی) بن سنان (سائنان= سیمرغ) اشاره به نام دو قبیله کالموک (جاودانی، مغول) و تاتار (دارنده توتم عقاب/کرکس رنگین، همای سعادت) بوده است. چون در اساطیر این پیامبر حدیثها هم مطالب اساساً در باب سیمرغ چرخ میخورند.

  47. من به این قبرستان رفتم، واقعا منطقه زیباییه، پیشنهاد میکنم حتما در حد فاصل 15 فروردین تا 15 اردیبهشت اونجا برید. هم به خاطر هوا (چون تابستون اون منطقه غیر قابل تحمله) و هم زیبایی منطقه. از فرط زیبایی آدم مست میشه.
    از کلاله 48 کیلومتر راهه که 18 کیلومتر آخرش خاکیه، کیفیت جاده خاکی هم خیلی خوبه، سواری به راحتی میره.
    اگه ساعت 6 از گرگان راه بیفتید، تقریبا ظهر اونجا هستید. دوربین یادتون نره!!

  48. AHSANT BAR ENSANHAYE ALAT DAR

  49. نامهای ترکی عشایر قراگوزلو و قراچورلو که به معنی سیه خایگان می باشند؛ نشانگر آنند که ایشان از داهه ها بوده اند.


بیان دیدگاه

دسته‌بندی