نگاشته شده توسط: poshtekooh | ژوئیه 14, 2008

آبشارها و آسیابهای شوشتر – یکی از بزرگترین مجموعه های صنعتی تاریخ باستان (ایرانگردی)

قبل از ورود رودخانه کارون به شهر شوشتر توسط بند میزان رود به دوشاخه فرعی به نامهای گرگر و شطیط تبدیل میود که بند میزان بر روی شعبه گرگر بنا شده که رود گرگر از میان شهر شوشتر گذشته و به آسیابها و آبشارهای شوشتر میرسد و رود شطیط از بیرون شهر میگذرد و بعد از شهر شوشتر این دو انشعاب دوباره بهم پیوسته و رود کارون رو دوباره تشکیل میدهند

شعبه گرگر وارد شهر شده که بر سر راه آن سدی در دوران ساسانی بنا شده جهت نگه داشت آب و تقسیم آن برای ورود به سازه های عظیم آسیابهای آبی که در پشت سد بنا شده اند – آب پیش از ورود به آسیاب وارد تونلهایی شده که ایجاد حرکت دورانی در آب نموده و سرعت و شتاب آب را برای برخورد با سنگ آسیاب بیشتر میکند (عکس 6) و این آب باعث چرخش سنگ آسیاب میشود (عکس آخر)


پاسخ

  1. فوق العاده بود بود عکسها.

  2. عالی دنیا شوشتر سیتی

  3. شوشتریعنی پایتخت گذشته خوزستان. شوشتر یعنی عشق ومعرفت ولی چرا شوشتر هنوز گمنامه من نمیدونم

  4. با سلام
    خیلی عالی بود.خیلی از عکس ها استفاده کردم.

    با سپاس

  5. من خودم اهله شوشترم ولی دانشجو ام تو نیشابور شوشتر واقعا گمنامه ولی در عین اینکه کوچیکه جای دیدنیش زیاده من وقتی اومدم توی این سایت تازه فهمیذم کجا زندگی میکنم و قدرشو نمیدونم.ممنون.

  6. kheli kheli shahre jalebiye

  7. kheli shahre jalebiye

  8. قرار بود قبل از انقلاب بزرگترین هتل توریستس خاورمیانه در شوشتر ساخته بشه مقداری از اسکلت اون هم احداث شد که با وقوع انقلاب و جنگ تعطیل شد بهر حال اون شاه بدبخت قدر میراث باستانی ما رو بیشتر میدونست .

  9. سلام دوست عزیز عکس های زیبایی گذاشتی ولی لطفا تیتر مطلب رو اصلاح کن
    شما نوشتی «یکی از بزرگترین مجموعه های صنعتی تاریخ باستان» در حالی که این مجموعه «بزرگترین مجموعه صنعتی تاریخ باستان تا قبل از انقلاب صنعتی» است

    ممنون از همکاری و هم چنین از مطلبت

  10. ای کاش در زیر هر عکس توضیحی کوتاه از محل, کاربری و تاریخ آن قرار می دادید.


بیان دیدگاه

دسته‌بندی